Fără buletin

● Inginereşte despre Roşia Montană

Posted in Scatoalce de Stat, Soluţii alternative by Marius Delaepicentru on 2012/02/03

Umăresc neatent mişcările susţinătorilor proiectului de la Roşia Montană. Nu prea înţeleg nici toate argumentele oponenţilor, întrucît apelul la sanctitatea drobului de sare strămoşesc este prea agasant. Aş vrea să îmi formez o părere, chiar şi neîntrebat. Şi atunci, am hotărît să o iau inginereşte.

Autoprezentare

Sunt un utilitarist moderat, aşa cum sunt un ecologist moderat, e drept, uneori intolerant, mai ales atunci cînd văd albii de rîuri sufocate de PET-uri şi nesimţiţi fără tobă de eşapament. Aşadar, am toate datele pentru a fi detestat atît de ecologiştii ipocriţi, cît şi de utilitariştii habotnici.

Despre valoarea economică a zăcămîntului de la Roşia Montană

Bogăţia minereului de la Roşia Montană este prea mică pentru a putea fi valorificată altfel decît cu cianuri. Acesta este un dat obiectiv. Fiind un pic chimist, nu mă oripilez la auzul denumirilor de otrăvuri. În România sunt zeci de instalaţii de decapare/galvanizare, ce folosesc cianuri, şi nimeni nu se mai ecologeşte la poarta lor. Ba, puloverele de melana ale militanţilor ecologişti au internediari de sinteză cel puţin la fel de periculoşi ca cianurile. La urma urmei, acidul cianhidric nu este cea mai tare otravă de pe pămînt.
Aşadar, preţul va fi dictat de randamentul de extracţie, la care se adaugă cheltuielile auxiliare.

Acum, să vedem posibilele cheltuieli ce vor greva preţul de producţie.
Tehnologia în sine nu poate fi ieftinită, întrucît ea depinde doar de eficienţa utilajelor şi de costul forţei de muncă. Dacă tehnologia şi numai tehnologia arată că un 2g de aur şi un 6g de argint pe tonă este OK, atunci, tehnologia în sine, asumăm că e rentabilă.
Mai interesante sunt însă cheltuielile auxiliare. Iar aici avem de examinat costuri şi riscuri.
Ce riscuri reale şi teoretice ar fi?

Riscuri

Iazul

Accidentele cu deversare depind de:

-soliditatea şi fiabilitatea barajului. Aici nu am ce spune. Totul depinde de proiectant şi de organele de avizare.
-Amplasarea iazului şi captarea torenţilor de pe versanţi. Nu e greu să ne închipuim că, dacă iazul e într-o viroagă cu un bazin pluvial de, să zicem, 6 ori mai întins, la o ploaie torenţială de 120mm, nivelul din iazul cu cianuri poate creşte cu minimum 720mm. Din fericire, media multianuală de precipitaţii în zonă nu depăşeşte 1500mm (Vlădeasa). În România, foarte rar o ploaie depăşeşte 100mm în 24 de ore, însă aici discutăm şi despre riscuri teoretice. Teoretic, este posibil să înregistrăm o ploaie de pînă la 526mm (Sulina – 1.92zeci-şi-ceva). În aceste condiţii, drenajul pluvial artificial (devieri supra- şi sub-subterane) nu ar putea scoate din sistem mai mult de 50mm/oră, ceea ce se traduce prin 120mm/zi. Restul s-ar duce în iaz, crescîndu-i nivelul cu 2400mm ceea ce poate duce la deversare, dar, din fericire, şi la diluarea deversatului.
- Alunecări de teren şi avalanşe. De obicei, ploile abundente mai surpă şi pante, ceea ce limitează opţiunile la amplasarea iazului.

Aşadar, costurile auxiliare de consolidare şi drenaj vor scumpi gramul de aur. În anumite condiţii, e posibil ca însuşi barajul să iasă mai scump.

Accidente cu infiltrare

Volume mari de apă pot fi foarte greu ţinute pe loc. Dacă la un lac artificial de importanţă energetică sau agricolă nu prea are importanţă îmbibarea rocii de sub el, la un iaz de ape toxice, hidroizolarea este crucială. Hidroizolarea costă. Dar să vedem ce ar putea-o înrăutăţi.
-Tehnologia. Apele cianurate nu sunt inerte chimic. Materialul hidroizolant trebuie să fie rezistent pe termen lung la acţiunea substanţelor dizolvate în apă. De regulă, înafara tradiţionalului pat de argile, se aplică şi folii organice (polietilenă, pînză cauciucată, carton asfaltat etc.) Hidroizolaţia trebuie nu numai multistratificată, dar şi atent supravegheată, mai ales cînd Dorel e executantul.
-Seismicitatea. Nu am harta sistemului de falii din zonă, dar aici morfologii sunt cei chemaţi să le identifice. Identificarea faliilor e mai mult artă decît ştiinţă. Ţine mai mult de feng shui (exagerez dar nu prea mult). Aşadar, doar o dublă expertiză morfologică poate decide ce e falie şi cît de lungă e ea. Ca regulă generală, dacă pe o rază de 30Km în jurul zăcămîntului se identifică o falie de minimum 20Km lungime, una singură, nimic nu poate garanta fiabilitatea hidroizolaţiei iazului în caz de cutremur. Dacă barajul poate fi dimensionat conform seismicităţii rezultate din anomaliile de relief, nu acelaşi lucru se poate spune despre fundul iazului.
Faliile de peste 20Km lungime sunt indicatorul morfologic al seismicităţii neocene de peste M7.
- Rozătoarele sunt un alt factor de slăbire, atît a hidroizolaţiei, cît şi a barajului (în cazul în care barajul este de argilă). Tot ce sper este ca puţine rozătoare să reziste la mediul acvatic toxic. :)

Accidente “biosferice” curente

Iazul trebuie să fie împrejmuit şi acoperit cu o plasă continuă, reînoită periodic, pentru a împiedica atît accesul animalelor terestre cît şi accesul păsărilor călătoare. Lipsa plasei este semn de dispreţ. Iar protestele, uşor de iscat, întrucît plasa e ceva vizibil.
În compensaţie, în apropierea iazului toxic vor trebui amenajate şi iazuri curate, deoarece iazul toxic va intra în GPS-ul călătoarelor, şi e bine să nu le întărîtăm, ci să le îndrumăm în locuri prielnice popasului.

Aşadar, numai la amenajare şi întreţinere avem costuri destule, dar riscurile pot fi în mare parte înlăturate pe baze raţionale.

Cheltuieli ulterioare

După încheierea exploatării, va mai dura vreo 10-15 ani operaţia de “terraformare”. Nu îi putem cere exploatatorului să transforme zona într-un Chamonix, dar îi putem impune consolidarea pantelor, consolidarea, nivelarea şi terasarea terenurilor, (re)amenajarea unui sistem de regularizare hidrologică (aici iazurile de preluare a păsărilor călătoare pot intra în schemă) precum şi împăduriri.

Este de preferat ca regimul de proprietate după “retragerea gabrieliană” să fie încă de pe acum stabilit. Terenurile să fie răscumpărate de către primăriile localităţilor/ plaselor de pe raza cărora au fost achiziţionate. Chiar şi preţul de răscumpărare poate fi stabilit înainte de începerea exploatării propriu-zise. Iazul va fi preluat de către localitatea pe raza căreia ar pica la restaurarea proprietăţii funciare. Eventual, responsabilitatea la întreţinerea şi extincţia sa va reveni contra unui preţ mai mic la răscumpărare, sau chiar iaz contra teren gratuit.

Sunt convins că pînă la încetarea exploatării se vor fi găsit şi tehnologiile de grăbire a recuperării terenului ocupat de iaz.

Alte cheltuieli

Cheltuielile cu memoria

În excavaţiile de pînă acum s-au găsit destule vestigii romane, cît să îi satisfacă şi pe utilitarişti şi pe protocronişti. La cîţi aventurieri se perindară în cei 1800 de ani, cred că s-a scotocit cam tot ce era de scotocit. Ca utilitarist moderat, pot spune că întreţinerea grotelor de azi ar costa mai mult decît s-ar putea încasa din turismul istoric, chiar dacă turiştii ar sta zilnic la coadă.
Mai raţională ar fi amenajarea a trei muzee. Unul etnografic-păşunist: “paradisul nămolos”, unul istoric general, de la romani la Gabriel şi unul care să trateze chiar munca de epuizare minieră, ecologizare a spaţiului şi reconstituire a comunităţii. Cu bune şi cu rele. Toate cele trei muzee ar avea acelaşi potenţial instructiv.

Ghid de restaurare a încrederii

OK, v-am împuiat capul. V-am descris ceea ce nu am văzut. Acum, permiteţi-mi să vă prezint micul îndrumar de identificare a pisicii în sac.

În textul de mai sus, nu mă îndoiesc, aţi identificat cîteva “checkpoints” la cîntărirea bunelor şi relelor. Presupunînd că niciuna din condiţii nu va fi de natură să ne scuture visul de îmbogăţire indirectă, vă pot spune ce alte indicii de bonitate a exploatatorului sunt.

Prima observaţie este că lipsa de transparenţă a contractului de concesiune, propaganda din mass-media, precum şi graba la expropriere sunt semne că pe exploatator îl costă mai puţin: şpaga, şpaga şi respectiv şpaga, decît asumarea cinstită a întregului parcurs descris de mine mai sus. E păcat.

Pentru (re)credibilizare, Gabriel Resources trebuie:
-să publice conţinutul contractului de concesiune
-prin acte adiţionale, să angajeze, şi să achite toate cheltuielile auxiliare descrise mai sus
-să publice contractul de asigurare pentru calamităţi, pe sectoare: excavare, prelucrare, gestionarea deşeurilor. Specialiştii în asigurări îşi pot da seama dintr-o ochire dacă condiţiile de siguranţă vor fi îndeplinite. Contractele de asigurare spun despre bonitatea exploatatorului mai mult decît o mie de experţi, decît toţi gazetarii şi ecologiştii de pe o rază de 1000Km.
-să se supună rezultatului unui referendum la care să fie invitată toată populaţia din aval, pînă la vărsarea în Tisa. Absenţa la referendum se va considera acord tacit.

Sunt sigur că evoluţia preţului aurului pe piaţa internaţională, cu promisiunea unei rentabilităţi mai mari, precum şi fermitatea noastră în scoaterea mîţei din sac vor contribui la dezintoxicarea, în primul rînd morală, atît a companiei aurifere, cît şi a noastră.

Cianura nu este cea mai rea otravă. Mai rea este promiscuitatea morală.

Cine este de acord cu abordarea mea, are toată libertatea să preia şi să răspîndească schiţa de program cadru.

Succes!

About these ads

13 Răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. Ștefan A. said, on 2012/02/03 at 01:38

    Salut Marius
    Pai ce vrei sa coste mai mult exploatarea decit aurul extras ? :) Si profitul atunci de unde sa fie scos ? :)
    Pina sa lamurim chestia cu cine ia banii si cine bea cianura :) citeste ce scrie tanti Macovei aici :

    http://www.monica-macovei.ro/blog/?p=933

    PS . Dupa cum sti bine , toate contractele guvernamentale facute doar si exclusiv ” de dragul boborului” sint la secret in Romania . Ar fi grav sa aiba romanii probleme de inima citind aceste documente . Statul are grija de sanatatea oamenilor . :lol:

    • Marius Delaepicentru said, on 2012/02/03 at 01:43

      Salut, Ştefan,

      Tocmai pentru a veni în sprijinul Monicăi Macovei am scris. Dar nu pentru a le alimenta ecologiştilor utopia, ci pentru a căuta echilibrul.

  2. ribelalu said, on 2012/02/03 at 22:17

    Salut Marius.
    Dupa parerea mea, totul este o problema de respectare a legislatiei si a standardelor. ONG-urile asta ar trebui sa ceara. Din propaganda RMGC am inteles ca tehnologiile folosite vor fi “ultimul racnet” iar standardele de siguranta vor fi respectate. Ba chiar mai mult…concentratiile de cianuri vor fi mult sub standarde. Acest lucru poate fi verificat tot timpul de catre ecologisti, incepand din faza de proiect pana dupa inchiderea exploatarii. Si chiar este recomandat sa faca asta.
    In nicio tara din lume poluarea nu este interzisa. Exista anumite limite in care poti sa poluezi. Cerinta ONG-urilor ca romanii sa fie mai catolici decat Papa mi se pare absurda. Eu cred ca pana la urma se va ajunge la tribunal si nu prea vad cum Romania poate castiga, intrucat intreaga legislatie nationala, europeana si internationala e de partea RMGC.

    • Marius Delaepicentru said, on 2012/02/04 at 02:37

      Salut, Ribelale,

      Da, poluarea este tolerabilă în anumite limite. Chiar şi riscurile pot fi tolerate între anumite limite, însă sunt şi riscuri obiective intolerabile. Am detaliat şi aici.

  3. cristi said, on 2012/02/03 at 22:32

    Secretizarea in sine este cea mai mare problema. Degeaba facem calcule teoretice cand practic in anexele secrete datele sunt cu totul altele, nu? Noi speculam, ne dam cu parerea dar cred ca pierdem timpul. Daca insa te bazezi doar pe bun-simt, ceva iti spune ca nu e in regula cu acest proiect. Reclamele astea agresive din toata mass-media, dar si super-lobby-ul facut de mai marii tarii sunt semne ca e ceva putred la mijloc. Si nu pentru ei (RMGC, conducatori) ci pentru noi :)

    • Marius Delaepicentru said, on 2012/02/04 at 02:34

      Sigur, bunul simţ spune că însuşi comportamentul RMGC este unul care încearcă să minimizeze costurile, mărind riscurile, sau chiar făcînd iminentă o catastrofă.

      Ceea ce am prezentat eu sunt condiţiile critice şi cele necritice la punerea în operă a proiectului, condiţii pe care oricine le poate identifica ochiometric.

      Dacă, de pildă, se descoperă o falie de peste 20Km lungime în zona aceea, orice vis de îmbogăţire se spulberă. Este un viciu absolut, datorat seismicităţii, şi îi poate da statului dreptul să oprească toată mişcarea, fără să plătească daune. Ba, poate acţiona şi compania în judecată, pentru fals intelectual, din moment ce proiectul are şi studii morfologice la bază.

  4. Emil Perhinschi said, on 2012/02/03 at 23:52

    Marius, daca esti un pic chimist , am si eu o intrebare :)

    din cate am inteles eu cianurile se descompun destul de repede din cauza ultravioletelor, deci in timp concentratia de cianuri in apa nu va creste ci va scadea … e ceva adevarat in asta ?

    • Marius Delaepicentru said, on 2012/02/04 at 02:27

      Da, acidul cianhidric e un acid slab. El poate rămîne în soluţie doar în medii alcaline la temperaturi scăzute. La cald şi în mediu acid e desorbit.

      Acidul cianhidric este chimic metastabil, ca de altfel toţi compuşii ce conţin carbon hibridizat sp (acetilenă, monoxid de carbon etc.)

      Sunt două metode mari şi late de inocuizare: oxidarea şi complexarea. Ultravioletele sunt numai unul din agenţii oxidanţi (direct sau via ozon). Ar putea fi folosită şi clorura de var, de-un parexamplu. Complexarea acidului cianhidric nu distruge anionul CN(-), ci îl leagă stabil de ioni metalici (în general tranziţionale). Fierul are mare afinitate pentru cianură. Teoretic se pot trata apele cianurate cu săruri de- sau cu hidroxizi de fier, însă asta nu scoate cianurile din sistem, ci le face neotrăvitoare. Însă fierul însuşi este un poluant. :)

      În cazul unui iaz de ape cianurate, importante sunt: raportul de diluare (ce depinde de volumul iazului, debitul de alimentare, concentraţia iniţială) temperatura, pH-ul, insolaţia.

      Sunt două procese concurente: rata de alimentare şi rata de extincţie (proces mai complex: fizic şi chimic totodată). Nu e greu să ne dăm seama că, dacă rata de alimentare poate fi constantă (presupunînd că nu se lucrează în şarje) rata de extincţie depinde mult de factorii enumeraţi mai sus. Şi putem avea teoretic trei situaţii: acumulare continuă (debitul de alimentare mai mare decît viteza crespunzătoare de extincţie), regim staţionar (rate egale) şi cazul cel mai puţin probabil atîta timp cît instalaţia merge, scădere continuă a concentraţiei.

      Pentru accelerarea extincţiei e nevoie de bani (pentru chimicale, vînturare şi control). Cel mai ieftin este regimul staţionar. Acumularea continuă este dăunătoare. Din proiect, volumul iazului trebuie să nu permită o concentraţie considerată maximă adminsibilă, ceea ce face ca, inevitabil volumul iazului să fie de la bun început mare.

      Apoi, nimic nu ne garantează că exploatatorul nu va încerca să îşi mărească producţia, fără să îşi pregătească iazuri suplimentare, ceea ce ar mări şi toxicitatea generală a instalaţiei, şi riscul de deversare.

  5. TNH said, on 2012/02/04 at 02:46

    Sunt de acord cu exploatarea resurselor în general, altfel nu aș avea acum apă caldă și internet, dar nu sunt de acord cu RMGC. Și asta pentru că nu am încredere într-o companie care poate exploata ieftin un zăcământ mai bogat de prin Africa (nu neapărat aur), dar nu o face pentru că vrea să exploateze un zăcămând mai puțin valoros în România unde mai are și o grămadă de condiții de îndeplinit. În plus, faptul că își permite să dea șpagă de câțiva ani buni deja, ridică alte semne de întrebare.

  6. 7Doors said, on 2012/02/04 at 03:00

    Si pana in 89 au existat iazuri si nu a murit nimeni otravit,ca s-au rupt e cu totul altceva.Ceva trebuie facut
    deoarece nu putem sa ne imprumutam la infinit si uriasele zacaminte sa stea neexploatate.In vechile iazuri
    traiesc pesti si vin si rate deci nu pot fi otravitoare la modul exagerat.Trebuie creata o industrie producatoare de obiecte de lux cu japonezii care au perle si tehnologie si cu olandezii care au diamante si piate de desfacere,atunci vor putea fi rentabile aceste exploatari

  7. Dumitru lui Nae said, on 2012/02/05 at 19:28

    Reblogged this on Blogul lui Dumitru lui Nae and commented:
    O pozitie demna de luat in seama vis a vis de proiectul Rosia Montana.

  8. Simona said, on 2012/02/09 at 09:43

    Exista tehnologii mai bune decat cea pe care vrea sa o foloseasca RMGC la Rosia. Tehnologia inchisa (mai scumpa, e drept) se foloseste in Suedia, unde cianura nu intra deloc in contact cu mediul. Conform legislatiei Europene, pe care o tot invoca RMGC, daca exista o tehnologie mai buna decat cea propusa, exploatatorul este obligat sa o foloseasca.

    Pe romaneste, RMGC ne minte, in timp ce guvernul ne tine mana la ochi si ne susura dulce in urechi povestea cu locurile de munca.

    In Turcia, Ungaria si Austria, mineritul cu cianuri este interzis.

    • Marius Delaepicentru said, on 2012/02/10 at 01:39

      Nu se poate ca cianura să nu intre în contact cu mediul. Un 0,1% perderi trebuie să fie, deoarece tehnologia nu ţine de ideal, ci de posibil.
      De altfel, un studiu care vrea să argumenteze împotriva proiectului RMGC avansează şi o cifră: 42 tone în 10 ani. Cirfa indică mai degrabă regenerarea cianurii în circuit închis. Aşadar, 42 de tone reprezintă pierderile tehnologice estimate. În realitate, volumul recirculat este cu cel puţin două ordine de mărime mai mare, dar strunit în instalaţia de concentrare.


Lasă un răspuns

Completeaza detaliile de mai jos sau apasa click pe una din imagini pentru a te loga:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Schimbă )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Schimbă )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Schimbă )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 93 other followers

%d bloggers like this: