Fără buletin

★ Diaspora nu are nevoie de parlamentari speciali, ci de procedura de vot prin corespondenţă

Posted in Drepturi individuale, Soluţii alternative, votul prin corespondenţă by Marius Delaepicentru on 2013/07/24

Acum trei ani, într-o vizită în România, am experimentat circulaţia incognito. Am descoperit cu acea ocazie că, deşi între timp devenisem cetăţean român cu domiciliul în străinătate, figuram în hîrţoagele de evidenţă a populaţiei, cu ultimul domiciliu din ţară. Intenţionez să valorific remanenţa datelor, în folosul lărgirii participării cetăţenilor la scrutin.

Trăiesc în diaspora de mai bine de două decenii. Am fost împiedicat sistematic să votez. Nici măcar după adoptarea legii 35/2008 şi înfiinţarea cîtorva fotolii de reprezentanţi ai diasporei, lucrurile nu s-au ameliorat. Legea electorală nu a făcut decît să mărească proporţia de demagogie, de ipocrizie, de inechitate, de amatorism, de mînie, de lehamite.

Pentru a căuta o soluţie de mărire a participării cetăţenilor la vot, vă propun să analizăm întîi bazele morale ale organizării alegerilor.

1) Natura alegerilor

Alegerile uninominale sunt profund teritorializate. Principiul este: votezi pentru locul în care ai domiciliul permanent. În condiţiile actuale, ţinînd seama de marea mobilitate a populaţiei, participarea la scrutin va fi mult redusă, atît la alegerile generale, cît şi la cele locale (prin definiţie teritorializate) deoarece este practic imposibil să ţii oamenii acasă. Şi este chiar abuziv să îi ţii acasă, deoarece astfel se acreditează ideea că cetăţenii atîrnă de stat, iar nu viceversa. Ceea ce este inechitabil. Nu poţi pedepsi cetăţeanul doar pentru că este mobil.

2) Demografia

Datele ce stau la baza întocmirii colegiilor electorale, fie că e vorba despre alegerile generale sau locale, sunt cele de la serviciul de evidenţă a populaţiei. Registrul de evidenţă a populaţiei nu minte. În orice caz, nu minte ireversibil. Aşa cum am arătat în preambul, datele rămîn acolo chiar şi după schimbarea statutului de şedere al cetăţeanului român în altă ţară.
Cînd legiuitorul a introdus colegii pentru diaspora, nu s-a bazat pe datele de evidenţă a populaţiei, ci pe estimări. Dacă paşapoartele CRDS dau certitudinea rezidenţei cuiva în altă ţară. paşapoartele simple nu. Titularul se poate repatria a doua zi, sau după 15 ani. Nimeni nu poate estima cu oarecare precizie mişcarea.
Bazele diferite de constituire a colegiilor dau inevitabil iechitate în reprezentare. Nu poţi fixa colegiile electorale după ureche, ci numai după date certe.

3) Conflictele de legi

Multe state înţeleg să îşi exercite suveranitatea şi prin interzicerea activităţilor politice străine. Din start, vor fi state în care partidele româneşti vor fi împiedicate să îşi formeze organizaţii extrateritoriale. Asta înseamnă că nu pot fi înfiinţate nici secţii de votare în locuri dinafara jurisdicţiei româneşti. Ceea ce este în esenţă tot o inechitate, deoarece nu toţi electorii locuiesc vizavi de ambasadă sau de consulat.

Aşadar, observăm că din toate punctele de vedere, atît teritorialitatea, cît şi extrateritorialitatea, produc nedreptăţi.
Nedreptăţile se pot topi prin opunerea soluţiilor ateritoriale, fie în spaţiu, fie în timp.

Sună pretenţios? În fapt este simplu. Pentru electorii mobili pe termen scurt, am descris deja procedura de vot în avans.
Pentru electorii mobili sau lipsă pe termen lung, votul prin corespondenţă. Inclusiv la alegerile locale. Un exemplu recent este cel din 2011, de la alegerile locale din localităţile spulberate de ţunami, localităţi ai căror locuitori stau cu anii în refugii, uneori la distanţe de sute de kilometri.

Propunerea mea de raţionalizare a organizării alegerilor generale şi locale se bazează pe faptul că majoritatea covîrşitoare a celor care nu se află în localitate au încă legături solide, inclusiv patrimoniale, cu locul din care au plecat (temporar sau permanent).

Optica cea mai sănătoasă de tratare a persoanei politice, din partea statului, este: permanent este temporar.
Cu alte cuvinte, chiar şi cei cu domiciliul în străinătate au dreptul şi sunt datori să voteze pentru circumscripţia care arondează ultimul lor domiciliu din ţară. Aceasta este în fapt esenţa naţiunii. Votezi pentru locul în care te-ai născut. Naţiune vine de la natal. Principiul permanent este temporar face ca şi conflictele de legi să dispară. Distanţa dintre cetăţean şi stat se acoperă cu ateritorialul serviciu poştal.

Consecinţa imediată a votului prin corespondenţă – inclusiv la alegerile locale – este că devine inutilă existenţa parlamentarilor de diaspora. Criteriul de apartenenţă la naţiune se unfică astfel, prin ataşarea fiecărui cetăţean, oriunde ar fi el, a unui domiciliu, fie şi fictiv*), în ţară. O situaţie mult mai naturală, în care statul se abţine să diversifice categoriile de cetăţeni. În locul excluziunii, al dezbinării, al invidiei, se instalează incluziunea socială, fie şi de la distanţă.

––––––-
*) Rezidenţii străini din Japonia pot solicita de la primărie adeverinţe de domiciliu, pentru domiciliul din ţara de origine, dacă doresc. Pot de asemeni solicita şi adeverinţă pentru domiciliul din Japonia. Prima, pentru proceduri în baza cetăţeniei. Cea de-a doua, pentru proceduri în baza rezidenţei.

11 răspunsuri

Subscribe to comments with RSS.

  1. TITUS B said, on 2013/07/24 at 16:49

    Toţi democraţii emigranţi vor sa participle la viaţa politică romanească. Ei fiind niste emigrant care au abandonat ţara si pamantul, au fugit (nu ma intereseaza motivul !) dar au pretentii sa participle la deciziile cetatii . E o aberatie sa le dai si lor dreptul sa se pronunte cand ei : nu platesc impozite in tara, nu contribuie cu nimic la PIB-ul Romaniei, nu contribuie la sigurari de sanatate, de bunuri, la constructia de drumuri, de constructii publice, la nimic !! Nimic !!
    Ba în ţările unde locuiesc de ani si zeci de ani, participa la alegeri, la impozite, sponzorizeaza partide, dar vor sa fie “discriminate pozitiv” sa se amestece si in activitatea politica a ţarii pe care a abandonat-o ca pe o cârpă. Măi oameni buni, voi sunteţi democraţi ? Sau profitori ori, şi mai rău, plătiţi de alţii ca să faceţi gălăgie şi diversiuni politice.
    Aveţi situaţia dv., de acolo, lăsaţi-ne pe noi în sărăcia noastră. Vreti să ajutaţi ţara ? Veniţi cu investiţii, creaţi locuri de muncă, faceţi conexiuni cu firmele unde domiciliati !! Aşa puteţi ajuta ţara în care v-aţi nescut ! Nu cu gălăgie partizană, aiurea şi de proastă factură !

    • Marius Delaepicentru said, on 2013/07/24 at 17:15

      Toată poliloghia ta este doar o revărsare de resentiment. Statele serioase sunt fondate pe raţiune, nu pe resentiment. Pe resentiment sunt fondate statele totalitare. România nu va ajunge stat totalitar. Adică, poate ajunge, dacă oamenii urîţi ca tine, vor fi majoritari.

    • două etcetere fără de care said, on 2013/07/24 at 18:23

      TITUS B:
      mai aruncați din când o privire aici, e posibil să vă lămuriți în privința anumitor lucruri:
      http://www.onuinfo.ro/documente_fundamentale/declaratia_drepturilor_omului/

    • Alex said, on 2013/07/24 at 22:47

      @Titus B
      Dar cei care trimit anual milioane de euro in Romania? Aceia au vreun drept? Oamenii aia n-au abandonat tara de placere si, desi nu sunt unul dintre ei, ii inteleg foarte bine si sunt de acord ca au dreptul sa voteze (chiar daca as sti ca voteaza altfel decat mine – asta inseamna democratie). Oamenii aia au in tara rude si le pasa de soarta acestora. Mai mult decat atat, diaspora are experienta democratiilor reale nu a a democratiei originale instalate de Iliescu si clica sa. Poate tocmai de aia le vine greu unora sa accepte ca si acesti oameni au aceleasi drepturi ca si ei. Cetatenia se dobandeste prin nastere si nu se poate pierde doar pentru ca te-ai mutat la New York sau in Congo. Oricum cei care au abandonat cu adevarat tara si nu-i mai intereseaza parcursul acesteia, nu se duc la vot. Cei care se duc o fac tocmai pentru ca le pasa de viitorul tarii in care s-au nascut si de care vor fi legati mereu, indiferent de distanta care ii desparte de tara. Sunt mai mult ca sigur ca, daca diaspora ar fi votat masiv USL, toti Gica contra care acum trag tare pe coarda „n-au mancat salam cu soia cu noi”, ar fi gramada sa voteze introducerea votului prin corespondenta. Mentalitate tipica pentru comunisti: daca nu-i cu noi ii luam dreptul de mai vota si am rezolvat problema.

    • Robert said, on 2013/08/06 at 12:55

      Ba sa am pardon Stimabile !
      Pentru Murfatlarul si Perla Harghitei (1,5L) care le cumpar de la un magazin italienesc, pentru „Lacrima lui Ovidiu” luata de la greci si pentru Eugeniile cumparate de la „SARAVALE” din Chicago (plus o gramada de alte chestii marunte) eu contribui la PIB-ul Romaniei !
      Pentru ratele platite in tara cu banii castigati aici !
      Pentru Ciobanescul Mioritic ce l-am acontat (cu „livrare” 🙂 in septembrie, ptr ca are abia 2,5 saptamani – http://www.mioriticdebarrington.com/ ) ….desi puteam sa-mi iau orice alta rasa la bani mai putini….
      Pentru tricolorul ce-l am pe camion si cu care am batut peste 700 000 km prin USA si Canada in 3 ani…..

      Pentru ca-mi invat copii romaneste scris/citit desi nimeni nu crede ca le va folosi vreodata !!!!

      Pentru multe si multe altele si mai ales pentru incapatanarea cu care cred ca se poate schimba ceva in tara aia…

      EU IMI CER DREPTUL DE VOT PRIN CORESPONDENTA !!!

      Ca sa nu mai vorbesc ca am cetatenie romana prin nastere !

      Cand altii spargeau seminte in fata blocului sau in fata tv-ului la Latrine, eu am preferat sa-mi iau viata de la 0 din cauza unora care gandesc exact ca tine !
      Te-ai pus vreodata in situatia de a-ti pune toata viata ta intr-o singura valiza????????? La 36 de ani stateam in fata valizei goale si ma blocasem, nu stiam ce sa iau si la ce sa renunt ! Nu e usor ! Strangi din dinti, musti buzele pana la sange si ii dai inainte !

      Nu de tine imi pasa ci de copii tai si ai altora care nu au nici o vina ca s-au nascut acolo si ai caror parinti se limiteaza numai la ziua de maine ! Te-ai gandit vreodata ce alte sanse ai fi avut daca te nasteai in Occident? Stii care e diferenta dintre Romania si Restul Lumii? Oameniii !!!!! Unii au ales sa respecte niste reguli universal valabile pentru toti si au progresat ! Romanii le respecta in felul lor, fiecare in parte, balcanic si se vede diferenta !

      Ma intereseaza ce se intampla acolo pentru ca IMI PASA !
      Imi pasa de aceia care de-a lungul timpului au facut parte din viata mea (prieteni, colegi, rude) si care (unii dintre ei) nu au avut cum sa procedeze ca mine !

      Faptul ca de niste ani nu am mai „mancat salam cu soia” nu inseamna ca trebuie sa fiu blamat ! Toti cei care au plecat din tara nu au plecat de bine ce le era !

      Dupa mintea unora ar trebui sa nu li se mai permita accesul in satele natale celor ce s-au mutat la oras: nu contribuie la PIB-ul satului, „nu contribuie la sigurari de sanatate, de bunuri, la constructia de drumuri, de constructii publice, la nimic !! Nimic !!”

      Robert
      Illinois, USA

      PS: Mistretule – cer iertare, dar m-am aprins !

  2. Stelian said, on 2013/07/28 at 23:36

    Marius,
    Nu diaspora are nevoie de vot prin corespondenta…
    Romania are nevoie de vot prin corespondenta si de vot anticipat. Doua proceduri ce exista in multe tari prin lume.
    SUnt perfect de acord ca nu e nevoie de parlamentari pentru cei din afara granitelor. Pentru ei legatura cu tara este prin ambasade/ consulate. Un parlamentar trebuie sa aiba un birou undeva. Trebuie sa stie legile unde traiesc romanii, ceea ce e o enormitate.
    In plus, cred ca e nevoie de o modificare de lege si de schimbarea ideii de lista electorala.
    Plus ca e nevoie de schimbarea ideii de acte de identitate. DIsparitia buletinului sau disparitia domiciliului de pe el.
    Romania trebuie sa devina dinamica, si nu e problema statului/ localitatii unde locuiesti.
    Exista o lege care te obliga ca in termen de 15 zile parca de la schimbare de domiciliu sa te prezinti si pe cheltuiala ta sa-ti faci alt buletin. Dar aceeasi lege te obliga sa faci acelasi lucru daca alesii (locali sau mai sus) schimba denumirea strazii unde stai, numele localitatii sau o avanseaza de la oras la municipiu sau de la comuna la oras. SI toate aste sub sanctiunea unor amenzi. In timp ce ei n-au nici o obligatie sa te anunte ca au facut asta si te baga la cheltuieli…
    Pentru cei ce sunt impotriva, numarul romanilor plecati ce vor sa voteze este mic raportat la citi exista.
    De curiozitate m-am uitat acum 4 ani pe lista celor ce au votat afara. Exista un numar important de voturi ce vine de la personalul ambasadelor, consulatelor si altor misiuni diplomatice sau economice pe care Romania le are pe mapamond.
    Daca e adevarata cifra de 3 mil de romani afara, 170.000 de votanti este infim (si aici intra si cei nitel mai sus pomeniti). Crede cineva ca numarul acestora va creste spectaculos??? Eu personal ma indoiesc.
    Procedura votului prin corespondenta nu e chiar simpla. SI in plus, este responsabilitatea ta sa trimiti votul din vreme, ca el sa ajunga inainte de inchiderea urnelor… Si nu exista nici un control la comisia electorala si nimic nu-i impiedica sa spuna pentru anumite voturi, ce nu convin, ca plicurile au ajuns mai tirziu…
    Procedura cartii de alegator a fost abandonata.
    E mai simplu si mai usor de verificat / santajat prin colantul de pe buletin…

    • Marius Delaepicentru said, on 2013/08/06 at 02:29

      Salut, Stelian! Scuze pentru întîrziere.
      Buletinul de vot poate fi trimis prin corespondenţa jurnalizată. Se poate urmări online. De fapt, procedura e veche, verificată, iar frauda adulmecabilă.

      • Stelian said, on 2013/08/06 at 19:49

        Marius,
        Am ramas, si eu si domnia ta, naivi, desi amindoi ne apropiem sau am sarit de 50 de ani.
        Politicienii romani de linia 1, cei ce fac si desfac alegeri si legi sunt cei din liniile 2-3-4 ale PCR.
        Eu sunt intr-o tara unde votul e cu creionul, nu cu stampila si nici cu autocolant si pe linga vot la distanta mai e si din cel cu anticipatie, 2-3 zile.
        Cit despre Posta Romana (ca doar nu vei trimite votul du DHL sau FEDEX)… sa fim seriosi. Stim biine cum face si ce face.
        SI nu in ultimul rind (desi tare important) romanii din Romania nu vor acest tip de vot. Ei si acum condamna diaspora ca la Cotroceni e tot Basescu. Spun sus si tare ca nu e corect ca cei din afara sa voteze si sa le stabileasca seful statului.

      • Marius Delaepicentru said, on 2013/09/04 at 03:22

        Iartă-mă, Stelian. Abia acum am descoperit comentariul tău. Ce să facem? Visăm. 🙂 Dar tot e bine, că ideile au puterea lor. Important e să le eliberăm din mintea noastră.

  3. ARCN said, on 2013/09/12 at 06:53

    Ca sa-ti dau apa la moara: pentru diaspora, exista una circumscriptie pentru Italia & Spania. Pretendentul la fotoliul de parlamentar trebuie „sa-si faca campanie electorala” in ambele tari si, crede-ma, romanii sunt disipati pe intregul teritoriu, uneori in sate foarte indepartate de orase.

  4. curs valutar said, on 2014/03/06 at 06:00

    Dupa ce am citit despre ★ Diaspora nu are nevoie
    de parlamentari speciali, ci de procedura de vot prin corespondenţă
    , nu am putut sa nu le recomand si prietenilor
    mei din Romania.


Lasă un răspuns către ARCN Anulează răspunsul